Rupanya Ifa Raziah Dah Lama Dapat Gelaran Datuk Tapi Tak Guna Pun, Rupanya Sebab Ni Dia Tak Pakai Nama `Datuk Saripah Raziah`

TUJUH tahun menerima darjah kebesaran yang membawa gelaran Datuk, namun penyanyi Ifa Raziah memberitahu dia lebih selesa menggunakan nama pentas.

Ifa atau nama sebenarnya Saripah Raziah Mustapha, 46, berkata, gelaran tersebut tidak memberi kelebihan kepadanya dalam bidang seni mahupun perniagaan.

*Video berada di bawah artikel

Malah, Ifa yang juga seorang penyanyi dangdut ini secara berseloroh berkata dia akan mengalami kesukaran untuk memohon tajaan sekiranya menggunakan gelaran tersebut.

Ifa Raziah

Ifa selesa guna nama pentasnya tanga gelaran Datuk.

“Sebab dah lama dah… daripada tahun 2016, saya terima gelaran itu dari Perak. Waktu itu memang dah keluar ura-ura mengenai perkara itu cuma saya tidak mahu menggunakan gelaran itu.

“Saya nak dikenali sebagai Ifa Raziah… saya dapat gelaran itu pun atas nama Saripah Raziah Mustapha. Kalau letak Datuk Saripah Raziah, siapa nak kenal.

“Jadi, sekarang tetap gunakan nama pentas ‘Ifa Raziah’. Bagi saya, tak ke mana pun pangkat ini sebab kita sama saja. Lagi susah saya nak minta tajaan,” katanya kepada mStar.

Ifa ditemui di sidang media Minggu Usahawan Negara 2022, Festival Fesyen & Kecantikan dan Starvendors Kedah Raya Fest 2022 di Grand Malaysia Bazaar, Bukit Bintang City Central (BBCC), Kuala Lumpur pada Rabu.

Menerusi laporan mStar pada 12 Ogos 2016, Ifa mengakui darjah kebesaran Ahli Setia Diraja yang diterima daripada institusi beraja yang sah di salah sebuah negeri di Malaysia dan tidak perlu dipersoalkan.

Dalam pada itu, penyanyi lagu Terus Terang ini turut memberitahu dia tidak mahu menggunakan gelaran tersebut kerana enggan dianggap seperti sudah menjadi jutawan.

Ifa Raziah

Ifa akui dirinya sememangnya gila glamour.

“Bagi saya, ramai saja individu bergelar Datuk tapi bukan jutawan. Sebab itu saya tidak mahu gunakan gelaran Datuk… saya belum lagi jutawan.

“Biar orang nampak dan menilai hasil kerja saya. Lagipun, saya lebih suka dan selesa panggil nama saya Ifa Raziah. Tapi kalau untuk acara atau majlis rasmi, boleh la guna gelaran Datuk,” ujarnya.

Sementara itu, Ifa turut mengakui dia sememangnya seorang yang ‘gila glamour’ dan tidak kisah dengan kecaman atau kritikan daripada netizen.

“Memang saya gila glamour dari awal menjadi artis. Bila masa yang saya tidak gila glamour? Orang tak suka kita tapi nak tahu… haters ini benci, hina dan carut tapi tetap follow saya,” katanya.

Video,

Berita yang viral pada 2016

“Jangan Pertikaikan Gelaran Datuk Saya” – Ifa Raziah

PETALING JAYA: Penyanyi dangdut Ifa Raziah berkata, darjah kebesaran yang membawa gelaran Datuk diterimanya adalah daripada penganugerahan yang sah dan seharusnya tidak dipersoalkan oleh mana-mana pihak.

Ifa atau nama sebenarnya Saripah Raziah Mustapha, 41, berkata, darjah Ahli Setia Diraja yang diterimanya pada Januari lalu itu adalah daripada institusi beraja yang sah di salah sebuah negeri di Malaysia.

“Ya… saya dikurniakan darjah kebesaran Ahli Setia Diraja dari sebuah negeri di Malaysia pada Januari 2016, ia bukan Datuk dari orang yang menyamar jadi sultan atau saya mendapat gelaran dari negeri seberang.

“Namun, tidaklah perlu untuk ia diheboh-hebohkan kerana saya hanya guna gelaran itu untuk majlis-majlis rasmi dan atas tujuan perniagaan sahaja,” ujarnya kepada mStar Online pada Jumaat.

Ifa Raziah diminta komen berhubung isu itu selepas ia diperkatakan dalam forum hiburan di internet.

Dalam pada itu, Ifa berkata dia menerima gelaran tersebut sebagai satu penghormatan terbesar buat dirinya.

Gelaran Datuk satu penghormatan buat Ifa Raziah.

Namun, dia tidak kisah sama ada mahu dipanggil dengan gelaran tersebut atau tidak dalam industri seni.

“Saya menerima gelaran itu sebagai satu tanda penghormatan, tak kan pula saya nak menolaknya. Lagi pula gelaran itu diberikan dan bukannya saya yang minta.

“Dalam industri perniagaan ramai yang sudah tahu dan maklum tentang gelaran yang saya dapat ini, cuma di atas pentas, saya masih lagi Ifa Raziah yang dulu,” ujarnya.

Sementara itu, ditanya tentang beberapa pihak yang masih mempersoalkan gelaran tersebut, Ifa berkata, layak atau tidak dia menerima anugerah itu perlu ditanya kepada pihak yang menganugerahkannya.

“Tidak apalah kalau ada orang yang mempertikaikan gelaran itu, saya hanya tersenyum, sama ada layak atau tidak hanya pihak yang memberikan gelaran itu sahaja yang tahu. Siapalah kita untuk mempertikaikannya,” ujarnya.

Sumber Mstar

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Jangan lupa like di bawah atau follow page kami. Terima Kasih

Be the first to comment

Leave a Reply