“Sblum Ini Mngaku Tak Bers4Iah”- Ustaz Ebit Lew Bakal Berdepan 11 Tduhan, Ini Penjelasan Dari Pihak P0lis

Pendakwah bebas terkenal, Ustaz Ebit Lew atau nama sebenarnya Ebit Irawan bin Ibrahim Lew, 38 akan dibi.carakan di Mhkamah Majistret Tenom, Sabah pada 27 hingga 30 September depan di atas 11 tu.duhan gan.gguan sek.su’al. Menerusi lap0ran dari The Merdeka Times, Ebit dida.kwa di atas 11 pertu.duhan menurut Se.ksyen 509 Kanun Kese.ksaan iaitu perkataan atau isyarat yang dimaksudkan mengai’bkan keh0rmatan seseorang. Jika sab.it kesal.ahan boleh dipen.jara selama tempoh 5 tahun atau den.da atau kedua-duanya sekali.Pihak Pengarah Jabatan Sia.satan Jena.yah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Seri Abdul Jalil Hassan sewaktu dihubungi sumber telah menge.sahkan hal tersebut.

Sebelum ini mengaku tak bersa.lah
Untuk makluman, pada 18 Februari lalu, penda.kwah berkenaan telah dihadapkan ke mhkamah Litar Pejabat Daerah Tenom, Sabah bagi menghadapi 11 pertu.duhan berkaitan gan.gguan sek.su’al.Walau bagaimanapun, Ebit bagaimanapun mengaku tidak bersal.ah selepas pertu.duhan dibacakan di hadapan Majistret Nur Asyraf Zolhani.Pendakwah yang terkenal dengan tagline ‘Allah Sayang’ itu juga telah dibebaskan dengan ja.minan RM1,000 bagi setiap pertu.duhan dengan dua penja.min.Terdahulu, Pengarah Jabatan Sia.satan Jena.yah (JSJ) Bukit Aman memaklumkan yang Ebit berdepan pertu.duhan membuat penghantaran gam.bar dan perkataan lu.caah dengan bermaksud mengai’bkan keh0rmatan seseorang melalui apliksi Whtspp.

sebagai rekod terdahulu, Pendakwah terkenal, Ebit Lew, mendakwa dipanggil ke Bukit Aman, untuk membantu kes siasatan berhubung fit.nah yang sangat melampau terhadap dirinya.Ebit Lew berkata, kehadirannya ke Bahagian Siasatan Jenayah Seks..ual, Wanita dan Kanak-Kanak (D11) Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman di sini pagi tadi, adalah sebagai saksi kes yang sedang disiasat polis. “Saya dipanggil sebagai saksi bagi membantu siasatan terhadap pertu..duhan gosip di luar sana.”Bagaimanapun saya serahkan segala-galanya kepada polis untuk menjalankan siasatan lanjut,” katanya kepada media sejurus keluar dari Bukit Aman

Ebit Liew mendakwa, kes berkenaan adalah satu fitnah yang sangat ke..jam dan mela..mpau.”Pihak polis mengambil masa lebih satu jam untuk merakam kenyataan saya. Saya memberikan kerjasama sepenuhnya,” katanya.Sementara peguam Ebit Liew, Datuk Hasnal Rezua Merican, berkata setakat ini polis ada menyatakan beberapa seksyen untuk siasatan kes berkenaan, namun belum memberikan seksyen sewajarnya untuk siasatan kes ini. “Setakat ini polis juga memaklumkan tiada keperluan untuk memanggil semula anak guam saya,” katanya.

Sumber: bharian

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Jangan lupa like di bawah atau follow page kami. Terima Kasih

Be the first to comment

Leave a Reply