Kahwin Dengan Suami Umur Lebih Tua 12 Tahun, Selepas 6 Bulan Pertama Dia Terus Jadi Suami “Part-Time”, Tak Sangka Sebabnya

Assalamualaikum semua. Terima kasih IIUM Confession sebab siarkan confession saya. Terima kasih kepada sudi membaca dan saya menerima semua nasihat dan teguran atau kecaman dari semua pihak sebab saya pun tak sempurna.

Pertama sekali, tajuk confession saya ni tak ada kaitan dengan nikah kontrak ke, suami orang ke, takde takde. Sorry to dissapoint tapi memang tu tajuk paling sesuai. Saya memang isteri pertama (setakat ini) dan takde madu. Saya dah berkahwin, pada tahun 2015 dengan lelaki pilihan hati yang umurnya jauh lebih tua dari saya, jarak umur kami 12 tahun.

Semasa di alam percintaan dia sangat matang, selalu jadi problem solver, dan paling penting dia sangat menjaga hati dan menjaga saya secara keseluruhannya. Walaupun saya berfikir panjang sebabkan perbezaan umur kami, tapi saya yakin dengan pilihan saya pada masa itu. Masa itu yang buat saya kurang yakin adalah level pengetahuan dia tentang agama.

Dia tak pandai mengaji, solat pun bila sempat je, tapi dia yakinkan saya dengan tunjuk dia nak join kelas mengaji dan ada baca buku tentang solat. Kami pun sama-sama kumpul duit untuk melangsungkan majlis kami walaupun keluarga kami berdua bukanlah susah , tapi kami berdua anak sulung jadi berdikari tu lebih sikit lah.

Kisahnya, selepas kahwin, 6 bulan pertama itu indah la macam rainbow gitu. Makan sama-sama, tengok tv sama-sama, basuh pinggan sama-sama, solat jemaah bersama. Tapi lama kelamaan kami mula bergaduh. Suami dah lama bujang dan hidup sendiri dari family dia jadi dia menjadi seorang yang sangat perfectionist/OCD.

Dia tak boleh tengok kerusi senget sikit, meja ada cop jari, meja side table ada bekas air bila diangkat (nak kena ber coaster bagai), habuk kat tv, toilet basah pun tak boleh, sinki basah pun takboleh, kaunter dapur basah setitik pun tak boleh. Nak jadi cerita kami berdua ni bekerja, sangat sibuk.

Jadi bila dia balik penat-penat, saya balik penat-penat dia akan start meleter pasal rumah. FYI, saya ni memang kaklong, jadi saya biasa buat kerja rumah. Even mak saya pun suka sorok barang dia dari saya sebab saya ni pesen kemas semua buang buang dan buang! Nightmare kepada semua makcik-makcik yang hobi kumpul barang-barang tak ketahuan ni.

Tapi level perfect yang suami saya mau ni as if macam saya ni maid hari2 dia akan round rumah check apa yang tak betul kat mata dia dan mula guna bahasa yang tak sedap “Rumah macam tong sampah”, “Ni rumah ke jamban”, “You buat apa tak jaga rumah ke”. FYI saya bekerja full time di pejabat jugak, professional level.. sampai rumah pun pukul 7 malam setiap hari dan masih usahakan untuk memasak dan mengemas rumah.

Mula-mula saya diam dan makan hati.. tapi suatu hari saya tak tahan dan mengamuk menjerit kat suami bila dia mula guna bahasa yang as if menghina saya. Suami terkejut dengan amukan saya dan dari situ lah bermula episod pergaduhan mulut kami. Sejak hari itu, asal kami bergaduh, kami akan menjerit-jerit to each other. Unhealthy.

Tahu, tapi masa tu saya memang dah tak boleh tahan, kita pun penat kerja, tapi takde la guna bahasa membuli macam dia. Perempuan baik macam mana pun, kalau hari-hari kena hadap ayat menyakitkam hati, lama-lama meletup jugak.

Ok fast forward, saya mengandung dan bersalin. Saya berpantang di rumah mak saya di Seri Kembangan. Masa hari pertama anak lahir, suami saya cakap dia nak balik rumah sekejap freshen up sementara mak ayah saya tunggukan saya sekejap. Sudahnya 24 jam dia tak datang!

Mak ayah saya terpaksa bermalam dengan saya di hospital dengan baby newborn yang tersangat cranky, nangis selang sejam, dan takpandai breastfeeding. Saya dan ayah call suami berkali-kali tapi tak berjawab. Masa tu saya dah start d3pr3ss, dah start Postpartum Blues. Akhirnya suami muncul tengah hari keesokkannya setelah 24 jam hilang. Dia cakap apa, dia TERTIDUR.

Saya tahu mak ayah saya sangat upset tapi diorang tahankan je. So masa saya berpantang, suami tak duduk dengan saya walaupun rumah kami dekat je dalam 15-20minit dari rumah mak. Dia datang dalam selang dua-tiga hari or datang overnight weekend je. Yang banyak menguruskan saya adalah mak saya, adik saya, dan ayah saya tolong beli itu ini.

Even Confinement Lady, saya yang bayar sebab saya kan cuti bersalin, gaji takde la pakai sangat. Suami datang jenguk sekejap then dia akan balik tido di rumah kami seorang. Dari sini dah nampak perangai seperti di title confession saya. Suami Part Time. Dia hanya jadi suami bila dia free.

Fast forward 5 tahun seterusnya, suami masih begitu. Dia sangat workaholic. Apapun kerja dia akan diutamakan. Saya cuba faham dan beri peluang dia bekerja lah setakat mana dia mahu, setiap hari balik malam-malam. Kalau ada event ke majlis keluarga jangan harap nak datang. Kalau anak sakit ke kena bergaduh dengan dia untuk minta dia cuti jaga anak. Dan of course bergaduh macam nak pecah rumah sebab saya dah pandai menjerit sejak berkahwin dengan dia banyak vocal training.

Kalau ada emergency ke apa ke dia akan lepas tangan siap siap sedangkan waktu kerja dia lagi flexible dari saya. Sekarang ni urusan anak dan billing rumah memang saya yang uruskan 100% dengan harapan nak bantu dia bekerja dengan sempurna. Tapi bila saya ada emergency, dia terus akan cabut lari. Dia akan cari jalan supaya dia tak perlu involve dan dia nak Kerjaaaaa je.

Bila anak sakit saya akan cuti tapi kadang-kadang saya pun ada work.emergency kena hadir meeting ke kursus wajib ke, masa tu dia akan kalut cari orang untuk jaga anak, bukan dia yang offer nak jaga anak sedang kan dalam 30 hari dalam sebulan tu memang saya je lah hadap anak-anak kecil kami. Dia satu hari nak cuti pun susah yang amat. Saya makin lama makin penat sampai keluarga saya pun dah nampak masalah rumahtangga kami.

Saya pun tak faham kenapa dia nak berkahwin tapi taknak beri komitmen. Dia nak jadi suami part time. Bila yang dia free je baru dia cakap okay. Sampai satu tahap saya cakap kat dia orang lain bermimpi nak dapat anak dan isteri macam saya dan anak-anak ni, dia ada tapi tak kisah pun. Ada suami tapi macam tak wujud. Better bercerai je.

Malam-malam pun dia balik kerja bukan nya dia melayan saya dan anak-anak, dia akan berkurung dalam bilik main FB. Tengok news pun dari fon, alasan sebab anak-anak conquer tv dan dia penat. Saya pun balik kerja penat-penat tu uruskan anak dan rumah, bagi mandi, bagi makan, layan diorang bermain, kadang-kadang letih tu sampai gastrik angin pening kepala yang level baring aje mampu kat karpet rumah.. biar je la rumah sepah kejap.

Nanti kemas la kan bila bebudak tido. Ha lepas tu dia keluar nampak saya baring, mula berleter macam makcik dan ayat – ayat menyakitkan hati dia keluar balik. Zaman anak takde pun dia kata rumah sampah.. padahal tak sepah, yang sepah ni korang bayangkan la dia kata apa. FYI rumah kitorang ni mungkin rumah paling bersih korang pernah tengok, sesiapa yang datang pun kagum.

Mainan anak bersepah tu norma biasa, dan setiap malam masa kemas beg sekolah anak saya akan kemas. Lepas tu suami akan masuk balik dalam bilik konon marah la rumah sepah, padahal kita tahu kan mentaliti dia kan suami part time, only bila free dan rajin je baru jadi suami..

dia malas nak kisah ke nak tolong kemas ke takde la selamat tinggal see you later alligator. Sekarang ni lagi hebat, saya bangun pagi nampak pinggan-pinggan kotor dia makan snacking tengah malam. Saya bangun subuh untuk bersiap kan anak-anak sudah nya tambah kerja extra je.

Hubungan kami memang dah tersangat dingin, cakap bila perlu aje. Mesej bila perlu aje. Dia akan datang kat saya bila nak minta tolong. Anything la, pasal kerja dia ke, pasal duit ke. Kami ni macam housemate, tak macam suami isteri dah. Kemesraaan yang lepas tu rasa macam silam yang jauh sangat padahal baru kahwin few years.

Ego suami tinggi sebab dia tua banyak dari saya. Dia kalau bergaduh mula nak keluar ayat-ayat menyakitkan hati dia dan saya pulak memang ticking time bomb akan meletop macam land mine.

Ye, saya pun salah sebab saya selalu menjerit bila saya marah tapi saya cuma manusia biasa. Isteri yang tidak dimanja dan dibelai , dilayan macam maid dan PA tak berbayar. Saya bukan sejenis menjerit dan saya pun tak tahu saya boleh menjerit sampailah saya berkahwin.

Banyak kali saya menangis sendiri dan give up. Saya hanya bertahan dalam perkahwinan ini sebabkan anak-anak je. Anak-anak pun dah mula renggang dengan Bapa Part Time diorang ni walaupun kadang-kadang saya cuba juga bagi anak-anak manja dengan ayah nya. Tapi macam biasalah suami hanya nak melayan bila dia free, bila dia tak penat, dan bila dia berminat aje. Part timer. Come and go.

Kadang-kadang saya cuba bayangkan kalau lah saya boleh jumpa seorang lelaki yang teringin nak merasa ada anak dan isteri dan sanggup buat apa saja untuk ada sedikit masa untuk isteri dan anak-anak. Macam mana lah hidup saya, mesti jauh lebih bahagia. Berangan kan free.

Tapi saya cuba fokus kat kekurangan diri saya sendiri dan ubah apa yang boleh diubah. Saya ada cuba berbincang dengan suami apa yang saya rasa tapi dia tak berminat nak dengar. Sama ada dia dengar setengah jalan dan twist benda lain atau dia dengar dan dia akan jadi defensive dan buat alasan untuk diri sendiri.

Dia kan ego, perfectionist dan dia jauh lebih tua dari saya jadi apa yang saya cakap tak sampai kepada dia. Sudahnya saya akan menjerit kemarahan dan dia akan masuk ke bilik main fon.

Saya mahukan suami Full Time. Kerja kuat tiada masalah tapi ada dan hadir bila diperlukan. Penat ataupun sedih, kongsi bersama. Cakap dengan bahasa yang baik dengan isteri dan anak-anak. Setiap malam lepas anak tidur ada masa untuk luangkan bersama. Ada event keluarga, participate.

Macam keluarga yang normal, bahagia, dan simple. Saya pun tak suka jadi pemarah dan menjerit-jerit macam orang hilang akal.. tapi jujurnya saya memang dah hilang akal sebab saya tak faham kenapa dia kedekut sangat dengan masa dia.

Mungkin suatu hari saya akan kuat dan finally bercerai. Nak bercerai pun perlukan kekuatan, saya kesiankan stigma kepada anak2 dan keluarga. Saya rasa saya boleh survive tanpa suami sebab dia hadir dalam hidup dan jiwa saya pun part time je kan. Walaupun hati kecil berdoa setiap hari agar suami berubah dan rumahtangga kembali indah. Terima kasih..Doakan saya kuat. Insha Allah.

– Narsha (Bukan nama sebenar)

Sumber IIUM

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Jangan lupa like di bawah atau follow page kami. Terima Kasih

Be the first to comment

Leave a Reply