Mak Cik Kemboja, Anak Lelaki Mengaku Tidak Bersalah Hina Melayu!

Wanita berketurunan Kemboja dan anak lelakinya yang sebelum ini pernah mengeluarkan kenyataan mendakwa orang Melayu malas bagaimanapun mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen pada Khamis.

Mak Cik Kemboja mengaku tak bersalah

Tertuduh, Mariyah Yaakob atau lebih dikenali sebagai Mak Cik Kemboja bersama anak lelakinya, Ezuan Hafsyam bagaimanapun mengaku tidak bersalah sejurus dua pertuduhan dibacakan secara berasingan di hadapan Hakim Mohd Sabri Ismail.

Berdasarkan pertuduhan, Mariyah yang juga pemilik syarikat jahitan pukal, Mariyah Holdings Sdn. Bhd didakwa membuat penyataan dengan niat yang mungkin mengapikan kaum Melayu melakukan kesalahan terhadap mana-mana kaum lain. Perbuatan itu dilakukan menerusi rakaman video di aplikasi TikTok pada 16 November lalu.

Pendakwaan itu dijalankan mengikut Seksyen 505 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga dua tahun atau denda atau kedua-duanya manakala anaknya didakwa di bawah Seksyen 233(1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (Akta 588) dan boleh dihukum dibawah Seksyen 233(3) akta sama.

Dia didakwa secara sedar menggunakan aplikasi TikTok, memulakan penghantaran komunikasi jelik dikeluarkan ibunya dengan niat menyakitkan hati orang lain.

Bagi kesalahan tersebut, tertuduh boleh dipenjara sehingga setahun atau denda RM50,000 atau kedua-duanya dan hendaklah didenda selanjutnya RM1,000 setiap hari kesalahan itu diteruskan selepas pensabitan, jika sabit kesalahan.

Dibenar ikat jamin

Sementara itu, Pengarah Pendakwaan Negeri Melaka, Ahmad Sazali Omar tidak mencadangkan sebarang jaminan, namun sekiranya mahkamah ingin menggunakan budi bicara beliau mencadangkan jaminan minimum RM30,000 bagi setiap tertuduh.

Pendakwaan juga mencadangkan supaya pasport mereka diserahkan kepada mahkamah selain memohon perintah untuk menghalang kedua-dua tertuduh mengeluarkan sebarang kenyataan berkaitan kes bagi mengelakkan gangguan sepanjang prosiding mahkamah.

Kedua-dua tertuduh yang diwakili peguam Kamal Hisham Ja’afar merayu jumlah jaminan rendah dikenakan terhadap dua beranak itu memandangkan perniagaan yang dijalankan oleh tertuduh terkesan selepas diboikot disebabkan kontroversi berkenaan.

Kamal Hisham turut memohon mahkamah untuk tidak menahan pasport dua beranak itu kerana Mariyah sering ke luar negara bagi urusan perniagaan manakala anaknya pula masih belajar di sebuah universiti swasta di luar negara.

Ahmad Sabri kemudian membenarkan dua beranak itu diikat jaminan dengan jumlah RM15,000 dikenakan terhadap Mariyah dan RM 10,000 terhadap anaknya.

Beliau turut membenarkan semua permohonan termasuk syarat tambahan yang dipohon pihak pendakwaan. Mahkamah menetapkan 12 Januari depan sebagai tarikh sebutan semula kes dan serahan dokumen.

Sumber: Sinar Harian

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Jangan lupa like di bawah atau follow page kami. Terima Kasih

Please wait while you are redirected...or Click Here if you do not want to wait.

Be the first to comment

Leave a Reply