Arwah Benjy Terpksa Pinjam Duit Tahanan Lain, KaIau Tak Bayar lkut Masa, Dia DibeIasah – Wardina

” Kak Dina kenal Benjy mula-mula masa berlakon bersama dalam telemovie “Kepulangan” arahan Suhaimi Baba.”

Itu antara perkongsian Wardina Safiyyah di Instagram beliau yang mendedikasikan kata-kata kepada pelakon, Allahyrham Benjy Ibrahim yang m.eninggI dvnia pada Ahad, 11 Julai 2021.

Menurut Wardina, 42, beliau bersyukur kerana dapat membntu dan tidak sisihkan pelakon yang juga anak kepada aktres terkenal Allahyrham Azean Irdawaty itu sewaktu arwh menghubunginya sebelum ini.

Selain turut terksan dengan pemergian Benjy, Wardina atau nama sebenarnya Wardina Safiyyah Fadlullah Wilmot mendedahkan dia sdih dengan kesusahan arwh menanggvng d.eritanya sndirian dalam pnjara.

” Memang waktu dia hubungi saya untuk bntuan, saya ada was-was sikit. Takvt dia beli d.ad4h. Benjy tunjuk bil hspitaI. Sebab hspitaI sana tak bayar untuk orang bukan wrga negara.

” Tak banyak pun sebenarnya. Benjy terpksa pinjam duit t.ah4nan lain dan kalau tak byar ikut masa, dia dibeIas4h. Dia sangat terdsak. Bukan mudah nak meng3mis pada orang.

” Saya taklah terkiIan sangat kerana saya dapat juga bantu Benjy dan tidak sis1hkan dia.

Disebabkan itulah, dia cakap terima kasih kerana tidak sisihkan dia seperti orang lain. Sdihnya. Dia m.eninggI sendirian tanpa keluarga di negara lain. Moga Benjy tenang di sana,” katanya.

Terdahulu, pelakon sitkom Spanar Jaya itu berkongsi cebisan rasa tulisan Benjy yang disifatkannya begitu menyntuh hati rmai.

” Cebisan rasa Benjy dalam pnjara. Dia menulisnya dengan begitu baik.

” Penguasaan bahasa inggerisnya cemerlang. Itulah saya memilih untuk kekal mengingatinya.

” Saya kenal Benjy mula-mula masa berlakon bersama dalam telefilem Kepulangan arahan Subaimi Baba. Innalillahiwainnailaihirajiun. Allahummafirghlahu warhamhu wa’afini wa’fuanhu,” katanya.

Semalam, industri hiburan dikejvtkan dengan pemrgian Allahyrham Benjy yang m.eninggI dvnia di sebuah hspitaI di Medan, lndonesia aki.bat pnyak1t a.sma.

Sempat khatam Al-Quran

Sementara itu, dalam pengkhabaran lain, Allahyrham Benjy dikatakan sudah khatam al-Quran pada 17 Februari lalu.

Ia berikutan tular di media sosial mengenai surat yang difahamkan daripada panitia khatam al-Quran dari Masjid At Taubah Lapas Kelas 1 Medan yang menunjukkan nama Benjy tersenarai bersama enam peserta lain.

Bagaimanapun, adik Allahyrham, Inessa Irdayanty berkata, dia tidak dapat mengesahkan perkara itu.

” Saya minta maaf kerana kami tak pasti berkenaan perkara ini. Arwh abang pun tidak beritahu kami mengenainya. Namun, sekiranya apa yang tular itu benar, saya bersyukur” katanya.

Benjy mengh.mbuskan nfas terakh.ir di Royal Prima HspitaI, Medan, lndonesia.

Inessa juga memaklumkan jnzah pelakon drama Kerana Cintaku Saerah itu akan dikebvmikan di Tanah Perkvburan Tanjung Gusta Medan, lndonesia, pada Isnin.

Menurutnya, mereka dimaklumkan mengenai berita kem4tian Benjy selepas kakaknya, Elza menerima pnggilan daripada pihak pnjara di Medan memberitahu Benjy tidak dapat bernfas aki.bat a.sma.

” Sekitar jam 11 pagi (waktu Malaysia), kami diberitahu Benjy sudah tiada. Dia m.eninggI dvnia ketika dibawa ke hspitaI di Medan, tapi tidak dapat diseI4matkan.

” Benjy sudah lama menghidap a.sma kr0nik a.sma dan pnyak1t p.aru-p.aru lain. Arwh juga diIaporkan banyak kali masuk dan keluar hspitaI dalam tempoh beberapa tahun ini,” katanya.

Inessa berkata, pihak keluarganya juga sudah memberi kebenaran kepada pihak pnjara Medan untuk mengebvmikan jnzah Benjy di sana, esok.

Menurutnya, kali terakhir dia berhubung dengan arwh abangnya ialah seminggu lalu.

” Dia menghubungi saya dan mengucapkan selamat hari jadi. Namun, dengan kakak saya tak pasti tapi mereka kerap juga berhubung setiap bulan.

” Tak silap saya, arwh juga ada menghubungi bapa pada Hari Bapa, baru-baru ini, ” katanya.

Pada 2017, Benjy yang juga anak kepada seniwati Allahyrham Azean Irdawaty dijatuhi h.ukvman pnjara 11 tahun di lndonesia atas ksIahan menyeIv.dup d.ad4h jenis sy4b.u.

Allahyrham Benjy pernah mendirikan rumh tngga dengan Safiya Stephanie Kar-Leng Lee pada Februari 2004 dan bercrai pada 2013.

Hasil perkongsian hidup itu, mereka dikurniakan anak lelaki, Firdaus Juan Benjamin, 16.

‘Wasiat’ Benjy

Sementara itu, Setiausaha Agung Persatuan Seniman Malaysia (Seniman), Mohd Hafiz Mohd Nafiah berkata pihak mereka cuba untuk menunaikan wasiat Benjy.

Menurutnya, Seniman juga berhubung rapat dengan pihak keluarga Allahyrham dan mereka bersetuju jnzah Benjy dikebvmikan di Medan lndonesia.

Ini kerana arwh ada mewasiatkan supaya jnzahnya disemadikan di sana jika terjadi apa-apa.

” Pengurusan jnzah arwah Benjy akan diuruskan oleh pihak Konsulat General Malaysia dan pihak Penjara Tanjung Gusta dengan segala kos akan ditnggung oleh pihak waris.

” Seniman akan cuba bantu mana-mana bahagian selagi kami mampu untuk memudahkan urusan pengebvmian arwah Benjy di Medan,” katanya.

Benjy yang lahir pada 17 September 1978 adalah seorang pelakon berbakat besar yang pernah popular suatu ketika dahulu.

Beliau juga merupakan anak lelaki tunggal pelakon dan dramatis terkenal, Allahyrhamah Azean Irdawaty.

Benjy mula dikenali sebagai pelakon sejak zaman kanak-kanak lagi iaitu melalui filem Perempuan (1988) dan pia pernah memenangi anugerah pelakon lelaki terbaik (telefilem) pada Anugerah Skrin TV3.

Sumber:hmetro dan wikipedia

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Jangan lupa like di bawah atau follow page kami. Terima Kasih

Be the first to comment

Leave a Reply