Berjaya pikat hati gadis Jerman! Lelaki Malaysia ini cerita detik awal perkenalan, selepas setahun akhirnya buat majlis resepsi

PASANGAN suami isteri iaitu Amir dan Michelle Maali yang popular di aplikasi Tiktok berkongsi cerita bagaimana mereka mula berkenalan dan bercinta.

Cerita Riza Amir, 26, isterinya itu mengajak dia berjumpa di Bangkok, Thailand hanya untuk memberitahu yang dia telah jatuh hati kepada Amir.

“7 Julai 2017 masa itu dia pergi ke Thailand dengan kawan dia yang nak balik kampung daripada Jerman.

“Lepas itu dia ajak saya jumpa tapi masa tu saya dekat New Zealand, saya pun macam pelik kenapa tiba-tiba nak ajak jumpa dia dekat Bangkok.

“Jadi saya terus terbang dari New Zealand sampai ke Bangkok masa itu hanya untuk jumpa dia, untuk dengar dia confess kepada saya,” katanya kepada mStar.

Dalam perkembangan lain, Amir dan Michelle bakal melangsungkan majlis resepsi mereka pada 20 Ogos 2022 di Pulau Pinang.

TONTON VIDEO TEMU BUAL YANG DISEDIAKAN MSTAR INI

Dakwaan Raffa Affar R0sakkan Lagu Tiara, Ini Pendapat M Nasir Yg Ramai Tunggu

IPOH: “Itu pendapat peribadi (krit ikan netizen)… awak nak ma rah atau tidak, tapi ia berlaku dalam industri sejak dulu lagi.”

Demikian ulasan daripada penyanyi dan komposer terkenal, Datuk M Nasir berhubung isu lagu Tiara yang diolah dan dinyanyikan semula oleh penyanyi dari Indonesia, Raffa Affar, sehingga menerima keca man hebat netizen.

M Nasir yang juga pencipta sepenuhnya lagu tersebut menegaskan beliau tidak memandang perkara itu dari sudut negat if.

“Tiada mas alah (nyanyikan semula lagu-lagu penyanyi Malaysia), sebab kita (penyanyi Malaysia) pun ada buat begitu.

“Trend sekarang, zaman media sosi al berbeza sedikit penerimaannya dan lain halwa telinga,” katanya yang popular menerusi lagu-lagu seperti Mustika, Keroncong Untuk Ana dan Tanya Sama Itu Hud Hud.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas menandatangani memorandum persefahaman (MoU) di antara MBI bersama MACP, di Bangunan MBI, di sini pada Selasa.

Ditanya sama ada perubahan susunan muzik lagu itu sedikit sebanyak merosa kkan lagu berkenaan, M Nasir ada pendapat tersendiri.

“Itu ya, sedikitlah (r0sakkan lagu) tapi ia tetap akan berlaku, kita tidak boleh kawal perkara itu.
“Kita kalau hendak buat sesuatu (untuk kawal) memang boleh tapi saya fikir dalam keadaan sekarang tidak perlulah,” katanya lagi.

Terdahulu media melaporkan, nyanyian semula sebuah lagu balada rock malar segar, Tiara, dendangan asal kumpulan era 1980-an, Kris kini menjadi perdebatan peminat dalam laman sosi al.

Semua itu susulan cara dendangan seorang penyanyi popular dari Indonesia, Raffa Affar yang dikatakan telah meros akkan melodi dan keaslian lagu berkenaan.

Menerusi satu klip video dari seberang yang tular ketika ini, menyaksikan penyanyi yang pernah mencipta fenomena dengan lagu tular, Cinta Sampai Ma ti itu menyanyikan kembali lagu Tiara dalam sebuah program hiburan rancangan siaran langsung.

Orang ramai terutamanya peminat dari Malaysia menganggap penyanyi muda itu tidak layak untuk menyanyikan kembali lagu berstatus ‘legenda’ ciptaan Datuk M Nasir itu

‘Saya Tak Buat Sesuka Hati’ – Dikatakan Nyanyi Lagu Tiara Tapi Bunyi Dh Macam Apa, Ini Jawapan Raffa

” Menyanyi dengan semangat bukan lagu meleret macam orang malas…macam bangun tidur!”

” Lagu ni dh mmg sed ih, dia ni nyanyi lagi sed ihh dibuatnya..meleret leret. Cara dia nyanyi umpama nyanyi sambil baring sesuai untuk menidurkan ba yi.”

Itu antara sebahagian komen diberikan warganet sebaik menonton vdeo penyanyi Indonesia, Raffa Affar yang menyanyikan lagu Tiara secara ‘live’ yang pernah popular pada 1991 nyanyian kumpulan Kris.

Raffa Affar sebelum itu popular menerusi beberapa lagu nyanyian semula atau ‘cover version’ yang pernah popular di tanah air seperti Buih Jadi Permadani dan Mencari Alasan nyanyian asal kumpulan Exists.

HarianMetro yang berpeluang menemu bual penyanyi yang mencipta fenomena menerusi single sulungnya, Cinta Sampai Mat i itu menerusi aplikasi WhatsApp mengakui gembira apabila dia dikenali selepas membuat ‘cover version’.

” Saya sangat

gembira sebab dapat buat ‘cover’ versi saya sendiri dan saya terkenal sebab selalu buat ‘cover’ lagu dengan versi saya sendiri,” kata Raffa yang mempunyai lebih empat juta pengikut di aplikasi TikTok.

Terkini, pemilik nama sebenar Raffa Aldiansyah muncul dengan lagu ‘cover version’ Tiara yang pernah popular pada 1991 nyanyian kumpulan Kris.

Dalam pada ramai yang memuji, tidak din afikan terdapat juga segelintir pihak yang beranggapan lagu bergenre ‘slow rock’ ciptaan Datuk M Nasir itu tidak kena dinyanyikan dengan cara nyanyian Raffa.

Saya tak buat sesuka hati, ia arahan syarikat rakaman

Enggan me latah, Raffa berkata, setiap orang bebas memberikan pendapat masing-masing.

” Semua orang bebas berpendapat. Jadi, saya tak boleh mema ksa orang untuk suka atau tidak. Kalau mereka suka alhamdulillah, kalau tak ada yang suka berterima kasih juga.

” Versi saya ini juga adalah arahan daripada syarikat rakaman dan sudah dipersetujui oleh penerbit. Jadi, saya tak buat sesuka hati.

” Saya tahu lagu Tiara itu popular pada 1991. Saya tahu daripada syarikat rakaman dan saya pun mendengarkannya.

” Jadi, saya suka lagu yang mendayu-dayu sebegitu. Saya cuba membuat versi ‘cover’ sendiri,” katanya.

Ditanya alasan memilih lagu Tiara untuk dinyanyikan semula, Raffa mengakui lagu itu dekat dalam hati selain menyifatkan lirik lagu itu sangat puitis.

” Lagu ini dekat dalam hati saya dan saya berasa bahagia apabila dapat menyanyikan lagu ini. Lirik lagu Tiara ini sangat puitis dan saya mahu dengarkan lagunya yang lain,” katanya.

Berkongsi lanjut, Raffa yang meminati kumpulan Exists dalam perancangan untuk membuat ‘cover version’ lagu daripada kumpulan Dinamik dan Lestari.

” Penyanyi atau band yang saya suka adalah Exists sebab saya pernah ‘cover’ dua lagu mereka. Pada masa sama, saya ada perancangan untuk ‘cover’ lagu daripada kumpulan Dinamik dan Lestari.

” Kalau nak tahu, saya juga suka kumpulan Floor 88 kerana lagu berjudul Hutang itu sangat terkenal di Indonesia.

” Insya-Allah, saya juga akan berduet dengan penyanyi Malaysia iaitu Aiman Tino atau Khai Bahar. Jadi doakan semoga perancangan ini dapat dicapai,” katanya.

Seiring dengan populariti diraih kini, Raffa berharap dapat datang ke

Malaysia untuk bertemu peminatnya di sini.

” Insya-Allah saya akan ke Malaysia dan juga teringin berjumpa orang Malaysia. Saya mahu melihat suasana dan ingin menghiburkan orang Malaysia secara langsung,” katanya.

Hattan cakap menyanyi macam ular kena pukuI

Terdahulu, isu lagu Tiara yang dinyanyikan Raffa menjadi topik perbualan han gat apabila penyanyi terkenal Dato’ Hattan meluahkan rasa kes al apabila melodi asal lagu itu diubah sehingga hilang identitinya.

Tambah Hattan, selain perlu meminta kebenaran dari pencipta asal, penyanyi yang membuat ‘cover’ lagu tersebut perlu menghormati lagu sebenar.

” Lagi satu, Kau nyanyi lembik-lembik itu kenapa? Macam ular kena pukuI pula. Belajar menghormati lagu lah!

” BBNU seberang ini kau nak rakam lagu orang tapi bunyi jadi macam-macam, kau tukar melodi sal ah itu.

” Tak kiralah siapa Raffa ke? Zidane ke? Kau jangan nak memandai-mandai.

” Kau nak rakam, rakam elok-elok dan minta kebenaran. Kalau kau tak bayar royalti itu dah kira cetak romp ak, kau jangan main-main,” katanya.

Dah dapat kebenaran M Nasir

Sementara itu, Pengarah Urusan Hayat Kreatif Studio, Aidilhayat Omar berkata, ketika ini menjadi trend lagu Malaysia dirakamkan semula oleh penyanyi Indonesia.

” Rupanya tanpa disedari, pengaruh lagu malar segar daripada pencipta negara ini, boleh pergi jauh hingga ke negara seberang.

” Kami yakin pemilihan lagu Tiara adalah tepat. Jumlah tontonan di saluran YouTube Raffa mencecah 300,000 setiap hari.

” Selepas Raffa, ramai yang sudah mula merakamkan semula atau ‘cover’ lagu ini di Indonesia.

” Terima kasih kepada Datuk M Nasir dan Luncai Emas Sdn Bhd dengan kebenaran yang diberikan untuk merakamkan semula lagu Tiara. Proses pelesenan hak cipta dipermudahkan oleh pihak Luncai Emas.

” Dengan kerjasama ini, Hayat Kreatif Studio juga berharap trend merakamkan semula lagu malar segar popular seperti Tiara ini akan berterusan kerana ia dapat memperkenalkan kembali lagu lama kepada generasi muda hari ini,” katanya.

Lagu Tiara adalah single kedua hasil kerjasama di antara Hayat Kreatif Studio dengan Botram Media Entertainment manakala, hak cipta lagu ini adalah di bawah Luncai Emas Sdn Bhd.

Sumber:hmetr0

kredit: astro awani

Be the first to comment

Leave a Reply