Ini Kata-Kata Chef Wan Kepada 5 Hakim Yg Berjaya Sabitkan Najib Razak Bersalah Dan Dipenj4ra

Personaliti masakan terkenal negara, Datuk Redzuawan Ismail atau lebih dikenali sebagai Chef Wan memuatnaik satu perkongsian yang cukup menarik perhatian warganet dan juga lensa Murai MY.

Negara Perlu Berubah Demi Masa Depan

Menjengah ke Instagram Chef Wan, personaliti masakan tersohor ini memuatnaik gambar lima hakim yang mengadili kes Datuk Seri Najib Razak yang didapati bersalah dalam menyeleweng dana RM42 juta milik SRC International Sdn Bhd.

Dalam coretan yang ditulis Chef Wan, beliau meluahkan rasa bangga terhadap barisan panel hakim yang berani dan berjaya menegakkan kebenaran.

Menurut Chef Wan, negara perlu berubah untuk masa depan dan individu yang korupsi perlu di hukum.

“Alhamdulillah sangat bangga dengan semua hakim ini berdiri menegakkan kebenaran.

Negara kita perlu berubah demi masa depan dan semua manusia yang korupsi harus diberi pengajaran agar mereka faham mereka tidak boleh pengaruh orang lain.” Coret beliau

Tak Mahu Sandiwara Hanya Keadilan

Menerusi entri yang ditulis beliau lagi, Chef Wan dengan tegas menyatakan sebagai rakyat Malaysia mereka hanya mahu keadilan dan bukan sandiwara ahli politik. Apatah lagi hukuman dijatuhkan berdasarkan bukti-bukti kukuh yang ada.

“Yang penting bukti bukti itu amat jelas supaya mereka-mereka ini di bawa ke pengadilan. Sebagai rakyat Malaysia, kami hanya mahu keadilan dan bukan sandiwara pementasan mereka.” Coretnya

“Denda lah Saya”

Personaliti masakan ini juga membuat pengakuan di mana jika beliau didapati melakukan kesalahan, beliau sanggup di kenakan hukuman atau di denda supaya apa yang berlaku menjadi pengajaran buat dirinya.

“Jika saya melakukan kesilapan, hukum atau denda lah saya agar ianya menjadi satu pelajaran buat saya sendiri.” Tulisnya

Netizen Setuju Dengan Chef Wan

Melihat muatnaik yang dikongsikan Chef Wan, rata-rata warganet bersetuju dengan apa yang ditulis oleh personaliti masakan terkenal ini.

Sekadar info, selepas mendengar hujahan dan bukti tambahan yang dikemukan oleh peguam bekas Perdana Menteri, Ketua Hakim Negara, Tun Tengku Maimun Tuan Mat bersama empat lagi hakim iaitu Hakim Besar Sabah dan Sarawak, Tan Sri Abang Iskandar Abang Hashim.

Bersama hakim-hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Nallini Pathmanathan, Datuk Mary Lim Thiam Suan dan Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah.

Sebulat suara mengekalkan sabitan dan hukuman 12 tahun penjara serta denda RM210 juta yang dikenakan ke atas Datuk Seri Najib setelah mendapati pembelaan Najib tidak konsisten dan gagal menimbulkan keraguan munasabah.

Tiada layanan istimewa untuk Najib, kata Jabatan Penjara

Jabatan Penjara Malaysia menyangkal khabar angin bahawa bekas perdana menteri Najib Razak akan menerima layanan istimewa di Penjara Kajang.

Di Facebook hari ini, jabatan itu memuat naik tangkap layar catatan yang disebarkan menunjukkan gambar sebuah bilik yang bersih dan luas, lengkap dengan rak dan meja mirip keluaran IKEA dengan tajuk “Penjara untuk VIP”.

“Hentikan penyebaran maklumat palsu,” kata jabatan itu dalam catatannya.

Media sosial dibanjiri dengan komen mengenai kemungkinan Najib menerima layanan VIP di dalam penjara setelah Mahkamah Persekutuan mengekalkan sabitan dan hukumannya dalam kes SRC International.

Dia dibawa ke Penjara Kajang lewat petang semalam berikutan keputusan mahkamah tertinggi itu.

Jabatan itu memberitahu FMT, tidak akan ada layanan istimewa seperti itu diberikan kepada Najib, sambil menegaskan bahawa semua banduan akan dilayan sama.

FMT juga telah menghubungi Kementerian Dalam Negeri untuk mendapatkan komen.

Dakwaan mengenai layanan istimewa terhadap banduan yang “mempunyai rangkaian” bukanlah perkara baharu kerana terdapat laporan mengenai layanan sedemikian diberikan kepada beberapa banduan.

Pada 11 Ogos 1989, Malay Mail melaporkan bahawa tokoh korporat Abdullah Ang dibenarkan berulang-alik antara penjara dan bandar semasa ditahan di Penjara Kajang.

Ang dikatakan dilihat di kilang keluarganya di Jalan Ipoh, Kuala Lumpur tanpa pengawal, dua hari sebelum dia sepatutnya dibebaskan.

Menurut laporan itu, pemilik gerai yang beroperasi berhampiran kilang itu melihatnya makan tengah hari dan minum teh, sering ditemani oleh “lelaki bergaya hartawan” di dalam kereta mewah. Ang juga sesekali membungkus makanan untuk dibawa pulang ke Penjara Kajang, katanya.

Kehadirannya menjadi bualan, dengan ramai tertanya-tanya bagaimana dia berjaya keluar dari penjara dengan kerap.

Dia sepatutnya bekerja di ladang orkid di Mantin, Negeri Sembilan, yang dibangunkan oleh Jabatan Penjara.

Ang, bekas pengarah urusan Perbadanan Pelaburan Luar Negara Malaysia (MOIC) yang kini tidak lagi berfungsi, dijatuhi hukuman penjara lapan tahun oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 15 Dis 1986 selepas dia mengaku bersalah atas kesalahan pecah amanah jenayah.

Kontroversi yang menyelubungi “banduan yang menerima layanan istimewa” ini membawa kepada penstrukturan semula Jabatan Penjara menjadi mirip organisasi polis.

Sumber : Murai

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Jangan lupa like di bawah atau follow page kami. Terima Kasih

Be the first to comment

Leave a Reply