Mahkamah Akhirnya Mengekalkan Perintah Interim Injuksi Kepada Ira Kazar, Ini Yang Akan Terjadi Kepada Ira Kazar

ANAK kepada pelakon Kazar iaitu Ira Kazar yang didakwa menjadi punca kepada keretakan rumah tangga pasangan selebriti Syamsul Yusof dan Puteri Sarah Liyana diperintah oleh pihak mahkamah untuk tidak memuat naik sebarang hantaran di media sosial.

Ira atau nama sebenar Faghirah Fatini Kazaruddin diperintah untuk berhenti mengeluarkan, menyebarkan dan menghantar sebarang kenyataan atau apa sahaja bentuk gangguan terhadap Puteri Sarah dalam media sosial sehinggalah perbicaraan penuh kes berkenaan.

Menurut peguam yang mewakili Puteri Sarah iaitu Datuk Akberdin Abdul Kader, mahkamah juga mengekalkan perintah interim injuksi kepada Ira Kazar di mana tidak boleh mengganggu Puteri Sarah, sekiranya gagal maka ia dianggap menghina keputusan mahkamah.

ira 3

Datuk Akberdin mewakili Puteri Sarah.

“Pihak defendan (Ira Kazar) sendiri sudah mengaku dan berjanji tidak akan membantah perintah interim injunksi sehingga mahkamah buat keputusan di akhir kes.

“Di akhir kes mahkamah kita akan kemukakan segala kerugian dan ganti rugi untuk pihak mahkamah memberikan pampasan,” katanya kepada mStar.

Akberdin yang mewakili Puteri Sarah selaku plaintif ditemui selepas pengurusan kes di hadapan Hakim Mahkamah Sesyen Sivil, Rofiah Mohamad di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur pada Isnin.

Bagaimanapun dalam prosiding yang berlangsung, Ira selaku defendan dan Puteri Sarah tidak hadir dan mahkamah kemudian menetapkan 23 Ogos depan untuk pengurusan kes seterusnya.

Sebelum ini, plaintif telah mendapatkan perintah interim injunksi dan permohonan itu telah dihantar kepada defendan pada 28 Jun lalu.

Sementara itu, peguam kedua-dua belah pihak belum lagi memberi kata putus untuk menyelesaikan perkara ini secara baik.

“Sekiranya ada inisiatif (selesai cara baik) kita tengok dulu… kita bukan arrogant (ego) jadi asalkan tawaran itu logikal kita akan pertimbangkan selepas mendapat arahan anak guam (Puteri Sarah),” kata peguam itu lagi.

Selain Akberdin, peguam plaintif yang turut hadir dalam pengurusan kes itu ialah Siti Natasha Basheer Hassan.

Sementara itu, peguam Ammar Ghalip yang mewakili Ira Kazar ketika dihubungi turut mengesahkan pihaknya perlu memasukkan pembelaan dalam tempoh sebulan sebelum atau pada 4 Ogos ini.

ira 2

Ira (kanan) didakwa jadi orang ketiga ganggu rumah tangga Puteri Sarah.

“Saya sudah memasukkan dan menyerahkan kehadiran kepada plaintif dan mahkamah mengesahkan defendan (anak guam) telah melantik peguam dan kehadiran dimasukkan pada Jumaat lalu,” kata Ammar.

Menerusi kenyataan Puteri Sarah di mStar, tindakan saman ini dibuat di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur dan dua aduan di Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) kerana merasakan ia jalan terbaik untuk menyelesaikan semua kemelut selepas empat tahun menyimpan perasaan.

Pergolakan rumah tangga pasangan selebriti itu berlarutan sejak empat tahun lalu dan Puteri Sarah pernah mengatakan tidak lagi tinggal sebumbung dengan suaminya gara-gara gangguan orang ketiga.

Pelakon wanita itu juga mendakwa individu terbabit melakukan gangguan berkenaan dengan bersembunyi di sebalik puluhan akaun media sosial palsu.

“INI HUKVMAN BAKAL DIKEN4KAN” TERHADAP IRA KAZAR SEKIRA DIDAPATI G4NGGU PUTERI SARAH.

Umum sedia maklum mengenai ganggu4n orang ketiga dalam rumah tangga Puteri Sarah suaminya, Syamsul Yusof sehingga pelakon itu terpksa mengambil tindakan undng-undng.

Berhubung k0nflik tersebut, seorang peguam syarie bernama Nurul Atikah tertarik bagi mengulas lanjut dengan memberikan pandangan dan fakta serta hukum4n menanti si pelakv.

 

Menerusi satu perkongsian di laman Instagram, Nurul Atikah meneg4skan bahawa menganggv rumah tangga seseorang adalah satu kesaIahan jny4h sehingga boleh berdepan huk0man penjar4.

“Gngguan dari pihak ketiga adalah di bawah bidang kuasa pendkwa kerana ianya merupakan satu kesalahan JEN4YAH sy4riah. Ya! Menggnggu rumahtangga orang lain adalah satu JEN4YAH ya,” tulisnya.

Nurul Atikah berkata, tindakan ‘mengg4ngu’ itu mungkin dianggap puas bagi si pelakv tetapi terdapat undng-undng yang sedia ada khusus untuk golongan ‘kakl sond0l’.

“Nampak seronok gnggu rumahtangga orang, seronok jadi sk4ndal, seronok main-mainkan isteri teman lelaki yang merupakan suami orang…

“…tapi kalau disabltkan kesal4han gngguan dari pihak ketiga boleh dikenakan hukvman PENJAR4 atau D3NDA atau SEB4TAN atau mana-mana kombinasi huk0man,” katanya.

Malah, dia turut mempersoalkan sekiranya berbal0i menjadi orang ketiga kerana perbuatan itu hanya menjejaskan rekod kehidupan apatah lagi memiliki sejarah dimasukkan ke dalam penjar4.

“Bayangkan dimasukkan penjar4 hanya kerana sebab menganggu rumahtangga orang?! Berbaloi ke? Habis reputasi ada rek0d dipenjar4kan.

“Mhkmah Syariah sekarang dah makin ke hadapan, jangan merendah-rendahkan mhkmah syariah. Dulu orang selalu kata, hukvman kat mhkmah syariah d3nda sahaja, bawa je duit nanti,” ujarnya.

Pada akhir penulisan, Nurul Atikah turut menasihati kaum wanita supaya tidak melakukan perbuatan kej1 kerana tiada apa perlu dibanggakan sekiranya berjaya mer4mpas dan mer0sakkan kebahagian orang lain.

“Jangan mer0sakkan diri sendiri hanya untuk keseronokan sementara. Jangan menganlayai orang lain tambah-tambah sama-sama gender perempuan yang mana patutnya lebih memahami.

“Jangan normalisasikan dan banggakan yang anda adalah seorang skand4l suami orang. Mana sikap perempuan Melayu yang penuh dengan sifat malu. Baliklah kepada fltrah asal kita,” tambahnya.

 

Terdahulu, pelakon berusia 37 tahun itu nekad memfailkan tindkan di Mhkmah Sksyen Kuala Lumpur dan dua aduan di pejabat agama terhadap wanita dikenali sebagai Ira Kazar yang didkwa menganggv rumah tangganya.

Sumber : Instagram Nurul Atikah/Mstar

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Jangan lupa like di bawah atau follow page kami. Terima Kasih

Be the first to comment

Leave a Reply