Selepas PM Mengadap YDP Agong, Ini Komen PMO Tentang Tarikh Bubar Parlimen, Boleh Buat Zahid Terkedu

Tarikh pembubaran Dewan Rakyat tidak dibincangkan semasa Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob menghadap Yang di-Pertuan Agong hari ini.

Perkara itu disahkan oleh sumber yang rapat dengan Pejabat Perdana Menteri (PMO) dan disokong oleh maklumat yang diperoleh Malaysiakini daripada pihak istana.

Ketika ditanya jika tarikh pembubaran dibincangkan dengan Seri Paduka, sumber PMO menjawab ringkas:

“Tak dibincangkan”.

Sementara itu, Datuk Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara, Ahmad Fadil Shamsuddin memberitahu Malaysiakini bahawa majlis menghadap hari ini hanyalah taklimat pra-kabinet.

“Hari ni cuma (taklimat) pra-kabinet. Isu-isu pra-kabinet, mesyuarat mingguan,” katanya ketika dihubungi.

Sambil berkata dia tidak mengetahui setiap perincian perkara yang dibincangkan, Ahmad Fadil juga berkata pihak istana tidak menerima sebarang titah berhubung pembubaran Parlimen.

 

Ahmad Fadil Shamsuddin, Datuk Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara

“Tuanku tak titah buat apa-apa kenyataan,” katanya sambil menambah ini berkemungkinan bermakna kerajaan akan meneruskan pentadbirannya seperti biasa dan membentangkan Bajet 2023 esok.

Ismail Sabri sebelum ini berkata dia akan membincangkan perkara itu dengan Yang di-Pertuan Agong sekiranya mempunyai masa untuk berbuat demikian.

Umno pada Jumaat lalu memutuskan bahawa pilihan raya umum akan datang mesti diadakan tahun ini, dan Ismail Sabri akan memohon perkenaan Seri Paduka untuk membubarkan Dewan Rakyat tidak lama lagi.

Spekulasi bertiup kencang bahawa perdana menteri akan membubarkan Parlimen sebelum bajet dibentangkan.

Ismail Sabri selaku naib presiden Umno kini dilaporkan di Menara Dato Onn, Kuala Lumpur, dan sedang mengadakan perbincangan dengan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi dan pemimpin parti lain.

Tarikh Bubar Selepas Perdana Menteri Jumpa Agong – Ahmad Zahid

Terdahulu Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi memaklumkan bahawa pembubaran Parlimen akan ditetapkan setelah Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menghadap dan menasihati Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Riayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.

Katanya, tarikh pembubaran juga hanya akan ditetapkan selepas pertemuan itu diadakan.

“Saya ingin mengumumkan bahawa pembubaran ditetapkan setelah Perdana Menteri menghadap dan menasihati Agong, bila masanya terpulang,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media yang diadakan selepas Perjumpaan Khas Bersama Presiden UMNO dan YAB Perdana Menteri Malaysia yang diadakan di Dewan Tun Husein Onn, Pusat Dagangan Dunia Kuala Lumpur (WTCKL).

Ahmad Zahid pada masa yang sama turut memaklumkan perjumpaan diadakan pada hari ini adalah bagi kesiap siagaan jentera parti bagi menghadapi Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15).

“Perjumpaan pada hari ini adalah merupakan empat peringkat iaitu ketua bahagian, ketua wanita, ketua pemuda dan ketua puteri juga pengerusi-pengerusi perhubungan negeri dan semua ahli-ahli majlis kerja tertinggi, exco wanita pemuda dan puteri.

“Pada hemat kami, ini adalah pertemuan kali terakhir sebelum PRU diadakan, saya dan Perdana Menteri telah beri amanat kepada kepimpinan empat peringkat ini terutamanya bagi kesiap siagaan bahawa semua jentera sama ada di peringkat lokaliti, Pusat Daerah Mengundi, Dewan Undangan Negeri, Parlimen mesti bersedia,” ujar beliau.

Beliau yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN) turut mengulangi pendirian parti berkenaan kriteria calon perlu memenuhi aspek ‘wali’ iaitu (winnable), diterima (acceptable) dan disukai (likeable).

“… untuk pemilihan calon kali ini pengerusi negeri akan kemukakan nama calon kepada ‘top 5’ bagi penentuan yang penuhi kriteria ‘wali’ iaitu ‘winnable, acceptable’ dan ‘likeable’ iaitu mereka yang disengani pengundi.

“Siapa sahaja pun yang memenuhi tiga kriteria ini akan menjadi calon UMNO yang akan mewakili BN, tidak ada calon mengikut kluster-kluster tertentu tapi penting calon akan menggunakan panji-panji BN,” ujar beliau. – UMNO Online

kredit: mkini

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Jangan lupa like di bawah atau follow page kami. Terima Kasih

Be the first to comment

Leave a Reply