Paru-Paru Belum Cukup Kuat Bernafas Sendiri, Ini Yang Dilakukan Pada Nad Zainal

SELEPAS dilaporkan sudah mula sedarkan diri dan tidak lagi menggunakan alat bantuan pernafasan sejak Khamis lalu, pelakon Nad Zainal kembali direhatkan akibat keadaan paru-parunya yang belum kuat.

Perkara itu dimaklumkan sendiri rakan artis yang juga pelakon Ungku Ismail yang menziarahinya di hospital pada petang Jumaat.

“Nad Zainal kena intubate semula… ini adalah kerana paru-parunya belum cukup kuat untuk dia bernafas sendiri walaupun dengan penggunaan high flow oxygen mask di ICU,” katanya.

Ketika ini Nad atau Farah Nadia Zainal Abidin masih dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Pakar KPJ Ampang Puteri.

Dalam pada itu, Ungku berkata, meskipun Nad kembali direhatkan namun kesihatannya menunjukkan perkembangan positif selepas hampir dua minggu dimasukkan ke hospital.

Cumanya, tahap oksigen dalam darah pelakon itu merosot selepas pihak hospital menanggalkan intubate yang disambungkan kepada Nad.

nad zainal 22

Nad semakin menunjukkan perkembangan baik.

“Disebabkan paras oksigen merosot, pihak hospital mengambil langkah meletakkan Nad dalam keadaan rehat supaya pernafasan lebih terjaga.

“Semalam (Jumaat) dia sudah sedar bagaimanapun oksigen mula merosot pada sebelah malam selepas dia tidak lagi direhatkan,” jelasnya.

Untuk rekod, Nad dimasukkan ke hospital berkenaan sejak 20 November lalu akibat jangkitan kuman pada paru-paru.

Ungku Ismail adalah antara rakan artis yang sentiasa berada di sisinya sepanjang pelakon itu dimasukkan ke hospital selain menyalurkan maklumat terkini tentang keadaannya dan memohon orang ramai berdoa agar Nad kembali pulih.

Nad Zainal sudah boleh bercakap, Ungku Ismail minta henti spekulasi tidak benar

BERKONGSI perkembangan terkini kesihatan Nad Zainal, pelakon Ungku Ismail memberitahu rakannya itu banyak menunjukkan tanda positif dan tidak lagi bergantung kepada alat bantuan pernafasan.

Menurut Ungku, Nad yang masih berada di unit rawatan rapi (ICU) sudah boleh bercakap namun keadaannya agak lemah.

“Sudah banyak perubahan dan proses pemulihan sangat baik. Dia tidak lagi menggunakan tiub pernafasan. Doktor akan lancarkan prosedur lain untuk pastikan oksigen cukup. Sekarang ini untuk pastikan dia boleh bernafas menggunakan paru-paru seperti keadaan normal.

“Nad juga sudah boleh bercakap, tetapi suaranya sangat perlahan. Dia sudah boleh memegang telefon tetapi tak boleh menaip kerana masih lemah. Keadaannya demam sedikit dan kadang-kala badannya panas,” katanya.

Ungku berkata demikian dalam satu video yang dimuat naik di laman Instagram miliknya pada malam Khamis.

Dalam masa sama, Ungku juga berharap orang ramai dapat menghentikan sebarang spekulasi yang boleh menimbulkan salah faham tentang keadaan Nad ketika ini.

“Sudah-sudahlah buat spekulasi tentang apa yang menyebabkan penyakit dia. Long covid, masalah buah pinggang… semua itu tidak keluar dari mulut doktor. Sepanjang saya bersama doktor tidak ada pun dimaklumkan punca sakit ini disebabkan apa yang dia makan.

“Akan timbul juga spekulasi yang boleh menjatuhkan perniagaan orang. Kita tak mahu perkara ini melarat dan beri ancaman,” ujarnya.

Mengulas perkara sama, Ungku juga berharap usaha mengumpul sumbangan bagi membantu Nad seperti yang telah dilakukan sejak beberapa hari lalu tidak menjadi buah mulut orang ramai.

Sepanjang saya bersama doktor tidak ada pun dimaklumkan punca sakit ini disebabkan apa yang dia makan
UNGKU ISMAIL
PELAKON
Seperti yang sering dikatakan sebelum ini, Ungku sentiasa mengharapkan doa supaya Nad kembali pulih.

“Sumbangan itu adalah inisiatif saya, rakan-rakan dan peminat. Ada kata-kata kononnya Nad tiada insurans… saya tak pernah katakan begitu. Saya berusaha untuk menjaga nama keluarganya. Janganlah susahkan keluarga Nad.

nad zainal 2

Ungku mohon hentikan sebarang cerita tidak benar tentang penyakit Nad.

“Kalau ada keraguan janganlah memberi sumbangan dan jangan cuba ‘racun’ orang lain sampai tak jadi nak sedekah,” jelasnya.

Nad atau nama sebenarnya Farah Nadia Zainal Abidin, 32, dimasukkan ke Hospital Pakar KPJ Ampang Puteri sejak 20 November lalu akibat jangkitan kuman pada paru-paru.

Sumber Mstar

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Jangan lupa like di bawah atau follow page kami. Terima Kasih

Be the first to comment

Leave a Reply