“Akhlrnya Bella Berckp & Sebut Nama Indlvidu Ini Yg Lakukn Trhadapnya. Ini Reaksi D0ktor Yg Bertanya

C!li dan p4nas. Itu antara perkataan yang disebut remja Sindr0m D0wn dikenali Bella  Perkara itu dimaklumkan s4ksi pendkwaan ke-17, P4kar Psiki4tri H0spital Selayang, Dr Wan Asyikin Wan Azlan ketika pemerlksaan utama oleh Timbalan Pendkwa Raya Nor Azizah Mohamad di Mhkmah Sksyen di sini, hari ini.

Dr Wan Asyikin: Pada asalnya sangat pemalv hanya berpaut kepada Puan Hidayah.  Saya keluarkan kertas lukisan dan pewarna, Bella berminat dan setuju duduk di meja kecil di dalam bilik saya untuk mewarna bersama saya sambil saya tanya s0alan kasval.

Nor Azizah: Bella boleh berinter4ksi atau tidak? Dr Wan Asyikin: Selepas membina hubungan dengannya, dia boleh berinter4ksi dengan saya tetapi perlu diingatkan penggunaan perkataan Bella adalah terhad iaitu menggunakan satu p4tah sahaja.

Nor Azizah: Dktor katakan Dktor ada membina hubungan dengan Bella dahulu, Kenapa perlu buat begitu?  Dr Wan Asyikin: Saya perlu membina sedikit hubungan dengan pesaklt kerana seperti kanak-kanak secara asasnya takut apabila berjumpa dktor. Disebabkan Bella pem4lu jadi saya gunakan mewarna untuk buat hubungan dan bercakap dengannya.

Nor Azizah: Dktor mengatakan ada bertanya keadaan Bella, jadi apa jawapannya? Dr Wan Asyikin: Hanya sedikit saja Bella jawab, antaranya di rumah Bella pandai buat apa? Bella menjawab lipat baju, jemur baju, kemas barang, mengemop, menyapu, buat air. Kemudian saya tanya Bella pandai buat air pnas ke sejuk dan Bella buat gesture (isyarat) kepada saya tunjuk tangan diikat serta cakap pnas. Dia buat secara sukarela tanpa diminta berbuat demikian. Kami tanya siapa buat Bella dan dia sebut nama ‘Benon’.

Nor Azizah: Setakat mana Bella faham s0alan Doktor? Dr Wan Asyikin: Susah nak jawab dia faham atau tidak. Pada awalnya dia tak jawab s0alan saya jadi susah nak kata sama ada dia faham ke tak.

Apabila saya tanya dia jawab Benon, selain buat pergerakan dan tunjuk m4ta guna perkataan c!li. Pada masa sama, saksi itu turut memberitahu ada bertanya dua s0alan kepada Bella iaitu adakah dia mahu berjumpa dengan Siti Balnun dan hendak balik ke Rumah Bonda, Bella menggel3ngkan kep4la.

Menurut sksi itu biarpun Bella menjawab apa yang ditanya, remaja itu mempunyai ketidakupayaan intelektval. Bagaimanapun, katanya, Bella masih boleh menguruskan diri sendiri dan bersoslal. Selain itu, saksi turut bersetuju dengan cadangan peguam bahawa tiada keterangan daripada Bella menyebut perkataan ‘dislmbah’ atau ‘slmbah’.

Sumber: gempk

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Jangan lupa like di bawah atau follow page kami. Terima Kasih

Be the first to comment

Leave a Reply